Vad?
En målning:
En målning som innehåller teknikerna måleri samt collageteknik. Målningen är uppbyggd i olika rum där kvinnliga gestalter av olika slag är inplacerade. Provdockor, dansande ballerinor samt kvinnor från en svunnen tid som läser tidningen. Dessutom finns en siluett av ett barn/en docka inplacerad i en dörröppning.
En målning som innehåller teknikerna måleri samt collageteknik. Målningen är uppbyggd i olika rum där kvinnliga gestalter av olika slag är inplacerade. Provdockor, dansande ballerinor samt kvinnor från en svunnen tid som läser tidningen. Dessutom finns en siluett av ett barn/en docka inplacerad i en dörröppning.
En film:
En film som består av ett antal fotografier som lagts ihop till olika snurrande
rörelser. Fotona är tagna dels på en barnprovdocka samt på mänskliga
kroppar. I fotoredigeringsprogrammet har
de olika sekvenserna lagts ovanpå varandra med olika grad av genomskinlighet,
vilket gör att man kan se de olika rörelserna samtidigt. Musiken i filmen är
hämtat från Detektivbyråns album Wermland och låten heter ”Om du möter varg”.
Temana som jag har arbetat med i de båda verken är dels vårt minne, där jag har velat leka med tanken på hur det vore om en kollektiv ändring av människors minnen skedde. Har under projektet funderat kring minnet som sanning, efterkonstruktion, fantasi och lögn. Dessutom har jag arbetat kring roller man får, tar och har med fokus på ”den tysta duktiga flickan”. Den snurrande rörelsen har varit viktig då jag velat plocka fram känslan av en dans man inte riktigt kan ta sig ur. Rörelsen återfinns i båda verken men i målningen var dansen till en början mer en symbol för en frigörelse från ”dockrollen”. Senare i projektet fick den snurrande rörelsen en annan betydelse.
Hur?
Har arbetat på ett undersökande vis där teorin och praktiken har varvat
varandra och lett mig in på nya spår. Under projektet har jag provat på flera
olika saker och funderat kring flera olika teman. Hittade i slutet av arbetet
de trådar som kunde knyta ihop de temana som har intresserat mig under arbetets
gång. Jag har känt att jag i processen
har flera gånger tagit steget från tanken
till görandet för att avsluta i teorin (Här kan du läsa om min
associationsbana). Som att jag ställt en tes i mitt huvud, hittar en praktisk
väg för testa för att sedan läsa om det jag hållit på med. Känner att den
konstnärliga processen gör att jag vill veta mer, som en annan ingång i
teorin. Att jag vill verifiera mina
tankar mot någon slags teori, eller förkasta dem och gå vidare. Det resultatet jag har nått tror jag till stor
del beror på att jag har provat flera ingångar i arbetet, både teoretiska och
praktiska. Trots det har sökandet efter ”det” i mångt och mycket varit
frustrerande. Speciellt under de sista veckorna. I detta projekt likt i det
förra projektet fick jag rådet att inte tänka så mycket och att släppa
kontrollen för en stund. För mig tror jag att det var viktigt att testa på att
inte ha alla svar när jag satte igång med det praktiska.
Bloggen har varit viktig. I bloggen har jag kunnat få ur och sortera de
tankar jag har haft i huvudet. I texten kan jag pröva min tanke och se om den
håller även utanför skallen.
Handledningen är en annan viktig komponent. Dels handledningen i grupp, men
också den handledning som sker fortlöpande hela tiden. Det är också intressant
att se hur handledning kan ske på så många olika sätt, då jag haft kontakt med
tre olika handledare under perioden. I och med att vi har arbetat jämsides och
att man kan följa olika processer jäms med sin egna upplever man tydligt att
processen kan te sig olika beroende på vem man är. Detta är också en lärdom som
man plockar med sig vidare in i sitt egna klassrum i mötet med framtida elever
och deras processer. Försöker också plocka på mig tips från både lärare men
också från mina klasskamrater. Detta gäller även under redovisningarna där man
kan se att det finns olika sätt att ge kritik på. Tänker att det är viktigt att
man i sin framtida lärarroll är lyhörd för sina elever så att ingen känner sig
misslyckad som person. Det går att ge konstruktiv kritik utan att vara elak
vilket jag sett under denna vecka.
Varför?
De temana som jag har arbetat med under det här projektet är teman som
intresserar mig, men också teman som jag tror är viktiga att tänka på inför min
framtida lärarroll. Vilka minnen vill jag skicka med mina framtida elever? Hur
vill jag att de ska minnas tiden i mitt klassrum? Detta tänket innebär också på
något vis att jag behöver titta på mig själv och vad jag förmedlar. Bidrar jag
som pedagog till att någon elev lever i en roll de inte känner sig bekväma i?
Kan jag ändra mitt bemötande? Skolvärd. Även om jag gärna vill svara nej på
frågan tror jag att det är viktigt att erkänna för sig själv att man är en del
av samhället och att somliga saker gör man per automatik utan att reflektera.Här tror jag att det är viktigt med kunskap. vad blir konsekvensen av att flickor lättare får rollen som frökens hjälpreda och att pojkar oftare får uppmaningar och tillrättavisningar. Behöver gräva djupare i det. Vidare
tänker jag att om man medvetengör strukturer för sina elever men också för sig
själv blir det lättare att ta ställning till om man faktiskt vill leva i
strukturerna som finns eller om man vill ta en annan väg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar