måndag 28 oktober 2013

Bildanalys uppgift.


Grupp: Viktoria, Lisa p, Moa, Ida & Malin

Syfte med uppgiften: 
-Medvetandegöra bilder i elevernas vardag.
- Att se hur bilder är komponerade i olika sammanhang (tex reklam, nyheter, färg, symboler, kroppsspråk, genus, etnicitet.
- Verbalisera och teoretisera vad man ser, ( till exempel denotation konnotation komposition) - Diskutera, och ta ställning för sin åsikt.

Tankegång som grund till uppgiften
Medvetandegöra bilder i elevens vardag
Använda bilder som finns i deras vardag
Koppla ihop vardagliga bilder med historiska bilder, "konstbilder", teori
Låta eleverna skapa medvetna bilder

Instruktion bildanalysuppgift.
  1. Ge eleverna i uppgift att samla bilder på sin väg till skolan.
  2. Läraren gör en sammanställning av de bilderna eleverna har samlat in och delar ut dem till eleverna som arbetar i grupper.
  3. Eleverna organiserar bilder i olika kategorier som de själva väljer.
  4. Grupperna presenterar sina kategorier. - Vilka kategorier hittade ni? -Vad gör bilden till just den kategorin. - Fann det någon bild som var svår att placera?
  5. Läraren väljer en kategori från varje grupp.
  6. Eleverna bestämmer vilken bild som är mest representativ från kategorin och definierar med ord varför bilden är mest representativ.
  7. Bilderna byts, kategorin behålls och eleverna ska göra den tilldelade bilden in till sin kategori med hjälp av stödorden.
  8. Presentation.  -Förklara varför ni valde den utvalda bilden.  -Varför var den mest representativ. - -Förklara hur ni tänkte med den nya bilden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar