Grupp: Viktoria, Lisa p, Moa, Ida & Malin
Syfte med uppgiften:
-Medvetandegöra bilder i elevernas vardag.
- Att se hur bilder är komponerade i olika sammanhang (tex reklam, nyheter, färg, symboler, kroppsspråk, genus, etnicitet.
- Verbalisera och teoretisera vad man ser, ( till exempel denotation konnotation komposition)
- Diskutera, och ta ställning för sin åsikt.
Tankegång som grund till uppgiften
Medvetandegöra bilder i elevens vardag
Använda bilder som finns i deras vardag
Koppla ihop vardagliga bilder med historiska bilder, "konstbilder", teori
Låta eleverna skapa medvetna bilder
Instruktion bildanalysuppgift.
- Ge eleverna i uppgift att samla bilder på sin väg till skolan.
- Läraren gör en sammanställning av de bilderna eleverna har samlat in och delar ut dem till eleverna som arbetar i grupper.
- Eleverna organiserar bilder i olika kategorier som de själva väljer.
- Grupperna presenterar sina kategorier. - Vilka kategorier hittade ni? -Vad gör bilden till just den kategorin. - Fann det någon bild som var svår att placera?
- Läraren väljer en kategori från varje grupp.
- Eleverna bestämmer vilken bild som är mest representativ från kategorin och definierar med ord varför bilden är mest representativ.
- Bilderna byts, kategorin behålls och eleverna ska göra den tilldelade bilden in till sin kategori med hjälp av stödorden.
- Presentation. -Förklara varför ni valde den utvalda bilden. -Varför var den mest representativ. - -Förklara hur ni tänkte med den nya bilden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar